تبلیغات
ای اس ام آی اس www.asmis.mihanblog.com - اتحاد ملی و انسجام اسلامی در شكل گیری سامانه سیاسی و اداری نظام
صفحه نخست تماس با مدیر پست الکترونیک RSS ATOM
ای اس ام آی اس www.asmis.mihanblog.com
اللهم عجل لولیک الفرج والآفیه ونصر وجعلنا من خیرانصاره واعوانه والمستشهدین بین یدیه
سلام دوستان
ببخشید که چند روزه وبلاگم رو آپدیت بکردم   راستش رو بخواهید خودم هم رمزم رو به زور پیدا کردم چون یادم رفته بود   ولی به جاش یه مطلب خوب گذاشتم خوش باشید

مقدمه
اتحاد ملی و انسجام اسلامی در شكل گیری سامانه سیاسی و اداره آن امری مسلم و اجتناب ناپذیر است و اساساً بدون اتحاد ملی و انسجام اسلامی، امكان توسعه، رشد و تعالی یك كشور امكان پذیر نیست. از بُعد اجتماعی نیز وحدت و همبستگی عمومی نقش به سزایی در تثبیت هر نظام اجتماعی دارد، چرا كه........................  از این رو، می توان گفت به هر میزان انسجام اجتماعی، وحدت و همبستگی ملی و علاقه مندی ملتی در مسیر حركت به سوی اهداف مورد نظر یك نظام، یعنی توسعه پایدار، مشابه و همگرایانه باشد، چنین ملتی به راحتی وسیع تر از حد انتظار به اهداف و آرمان های متعالی و چشم اندازهای بلند مدت ترسیم شده از سوی رهبران خود خواهند رسید. در تاریخ پر فراز و نشیب اسلام، تفرقه بین مذاهب و ملل اسلامی، از مسائل پیچیده و بنیان كن جوامع اسلامی بوده است كه ...............
مقدمه
اتحاد ملی و انسجام اسلامی در شكل گیری سامانه سیاسی و اداره آن امری مسلم و اجتناب ناپذیر است و اساساً بدون اتحاد ملی و انسجام اسلامی، امكان توسعه، رشد و تعالی یك كشور امكان پذیر نیست. از بُعد اجتماعی نیز وحدت و همبستگی عمومی نقش به سزایی در تثبیت هر نظام اجتماعی دارد، چرا كه جوامع بشری تنها در سایه همبستگی اجتـماعی است كه می توانند به روابط و تعاملات روزمرّه زندگی خویش بپردازند، زبان یكدیگر را درك كنند، واكنش های دیگران را پیش بینی نمایند و برای آینده زندگی خود برنامه داشته باشند. از این رو، می توان گفت به هر میزان انسجام اجتماعی، وحدت و همبستگی ملی و علاقه مندی ملتی در مسیر حركت به سوی اهداف مورد نظر یك نظام، یعنی توسعه پایدار، مشابه و همگرایانه باشد، چنین ملتی به راحتی وسیع تر از حد انتظار به اهداف و آرمان های متعالی و چشم اندازهای بلند مدت ترسیم شده از سوی رهبران خود خواهند رسید. در تاریخ پر فراز و نشیب اسلام، تفرقه بین مذاهب و ملل اسلامی، از مسائل پیچیده و بنیان كن جوامع اسلامی بوده است كه خسارت های مادی و معنوی جبران ناپذیری بر پیكر امت واحد، اسلامی وارد ساخته است، این زخم خونین در چهره زیبای امت اسلامی از دید مصلحان اسلامی همچون حضرت امام(ره)پنهان نمانده و نگرانی آنان را برانگیخته است. این مقاله درصدد است آرمان وحدت ملی و انسجام اسلامی از منظر امام(ره)تبیین نماید.
بررسی مفاهیم      
1-وحدت(unity)در زبان فارسی یكی بودن، یگانه بودن، یگانگی، اشتراك گروهی در یك مراسم و مقصد معنا شده است.(1)اندیشه وحدت از دیدگاه امام خمینی (ره)وسیله و ابزار اصلی نفی سبیل و سلطه غیر مسلمان بر امت اسلامی بوده و وحدت رمز پیروزی و بقای امت اسلامی است.(2)
2-اتحاد ملی
اتحاد ملی به معنای یكپارچگی ملت است. از دیدگاه مقام معظم رهبری:
اتحاد ملی، یعنی یكپارچگی ملت ایران(بر محور قانون اساسی)(3)
3-همبستگی اجتماعی
همبستگی اجتماعی از جمله مفاهیم كلیدی در مطالعات اجتماعی و جامعه شناختی است كه در زبان لاتین معادل(social solidarity)به كار رفته است. به زبان جامعه شناسی همبستگی پدیده ای را می رساند كه بر پایه آن در سطح یك گروه یا یك جامعه، اعضا به یكدیگر وابسته اند و به طور متقابل نیازمند یكدیگر هستند.(4)
الف)ضرورت وحدت
حضرت امام(ره)پیامدهای تفرقه را به خوبی شناخته بود و می دانست كه تفرقه در میان ملل اسلامی در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و نظامی تأثیرات منفی بسیاری بر جای گذاشته است كه رفع آنها بسیار مشكل است و نیاز به زمان زیادی دارد و تنها راه جلوگیری از صدمات ناشی از این تفرقه ،وحدت، برادری و انسجام ملی و اسلامی است كه باید حول محور اسلام و تعالیم حیات بخش آن صورت گیرد. اولین ضرورت وحدت از منظر امام(ره)،قیام در راه خدا بود تا جامعه بشری به طور كلی اصلاح گردد(5).در این راستا بایستی، عدالت در جهان گسترش یابد(6)و مسلمین جهان به رشد سیاسی كافی برسند(7)و بازگشت به فرهنگ خودی و خود باوری و سعی در خود كفایی از غرب نهراسند(8)و در برابر قدرت ها ایستادگی كنند(9).امام(ره)می خواست با وحدت و انسجام ملی و اسلامی و ایجاد همبستگی اسلامی بین مسلمانان(10)،همه ملل اسلامی به استقلال و آزادی دست یابند، زیرا مسلمین باید برای بدست آوردن استقلال و آزادی این كلید پیروزی را بدست آورند و برای وحدت كلمه كوشش كنند(11)،و به استكبار جهانی اجازه ندهند كه در مقدرات كشورهای اسلامی دخالت كنند(12).امام(ره)برای ایجاد صلح و صفا، وحدت را ضروری می داند و می فرماید:
جمهوری اسلامی مایل است با همه همجواران و دیگران با صلح و صفا زندگی كند...(13)
امیدوارم صلح جهانی بر پایه استقلال ملت ها و عدم مداخله در امور یكدیگر و مراعات اصل حفظ تمامیت ارضی كشورها بنا گردد.(14)
از نظر  امام(ره)لازمه صلح و صفایی جهانی زیست مسالمت آمیز با همه كشورهای عالم است(15).
بنابراین خواهان گسترش روابط بر اساس اصل احترام متقابل است:
روابط با تمام خارجی ها بر اساس اصل احترام متقابل خواهد بود، در این رابطه نه به ظلمی تسلیم می شویم و نه به كسی ظلم می كنیم(16).
ب)لوازم و امكانات وحدت
هر آرمان و هدفی لوازمی دارد كه بدون آنها تحقق ناپذیر است و علاوه بر اینكه برای نیل به آرمان و اهداف بایستی امكانات مورد نیاز نیز فراهم شود، تا آرمان و اهداف در حد آمال و آرزو باقی نمانده، بلكه به وسیله این امكانات مورد نیاز انسان به اهداف خود و سر منزل مقصود برسد. اندیشه وحدت ملی و اسلامی امام خمینی(ره)و آرمان او نیز دارای لوازمی بود كه امكانات تحقق آن باید فراهم می گردید، ضروری ترین مسئله در این رابطه عدالت است، زیرا عدالت لازمه توحید است و برای ایجاد وحدت اسلامی بایستی عدالت اسلامی به عنوان زمینه اصلی وحدت گسترش یابد.(17)استقلال و آزادی از دیگر لوازم وحدت است و حتی می توان گفت استقلال عملی كشورهای اسلامی از مهم ترین آنها است. امام(ره)می فرماید:
...زیرا وقتی، ما می توانیم در مقابل همه دنیا بایستیم...كه همه مان با هم باشیم.(18)
می دانیم كـه انـسان ها، بـه طـور فـطری در فـرقه های مـختلف آفـریده شـده اند و دارای عـقاید و سـلایق گوناگون می باشند. مسلمانان نیز بر این اساس دارای عقاید و نظرات متفاوتی می باشند كه این اختلاف عقیده موجب تنش و درگیری های زیاد ما بین آنها شده است، اما از نظر حضرت امام(ره)اختلاف عقیده نباید مانع وحدت شود و می توان با داشتن عقاید متفاوت، وحدت نیز داشت امام (ره)می فرماید:عقاید مختلف اسباب اختلاف خارجی چرا بشود.(19)
بنابراین همه انسان ها و به تبع آن همه مسلمانان باید عقاید و سلایق شخصی، فرقه ای و نژادی خود را نادیده گرفته و با تأكید بر اصول مشترك انسانی و اسلامی خود، حول محور توحید زمینه های پیاده شدن حاكمیت همه جانبه اسلام ناب محمدی(ص)فراهم گردد.
حضرت امام(ره)برای تحقق وحدت ملی و انسجام اسلامی از امكانات موجود بهره می جست و حتی امكانات جدیدی را فراهم می نمود، یكی از این امكانات مسئله فلسطین و اشغال آن توسط رژیم اشغالگر قدس یعنی اسرائیل بود كه ایده تشكیل «اسرائیل بزرگ یعنی از نیل تا فرات»(20)را در سر داشت و برای تحقق این ایده خود به كشور های اسلامی تجاوز می نمود. امام(ره)برای مقابله با خوی تجاوزگری  اسرائیل و محو آن از صحنه روزگار، آخرین جمعه ماه مبارك رمضان را به عنوان روز جهانی قدس اعلام نمود تا همه مسلمانان در یك روز علیه اسرائیل به حركت و خروش در آیند .می فرماید:روز قدس، روز اسلام و روزی است كه باید ما تمام قوای خودمان را مجهز كنیم و مسلمین از آن انزوایی كه آنها را كشانده بودند خارج شوند و با تمام قدرت و قوت در مقابل اجانب بایستند و ما در مقابل اجانب ایستاده ایم.(21)
مراسم سالانه حج ابراهیمی(ع)از دیگر امكاناتی بود كه حضرت امام(ره)برای تحقق وحدت اسلامی ملل از آن بهره گرفت و مراسم برائت از مشركین را كه می رفت به حافظه تاریك تاریخ و فراموشی ابدی سپرده شود دوباره احیاء نمود و فرمود:مكه معظمه و مشاهد مشرفه آینه حوادث بزرگ نهضت انبیاء اسلام و رسالت پیامبر اكرم(ص)است.(22)
ج)انگیزه وحدت
حضرت امام خمینی(ره)در آرمان وحدت اسلامی خود انگیز های گوناگونی داشت كه الهام گرفته از مكتب ناب محمد(ص)بود. امام(ره)تفاوت های اصولی میان حكومت های مادی با حكومت اسلامی بدین صورت بیان می كنند كه حكومت های غیر الهی فقط در پی تحقق و حفظ نظم كشور خود بوده و حداكثر كاری كه انجام می دهند این است كه نگذارند كسی به دیگری ظلم و تعدی بكند، در حالی كه اسلام و حكومت های الهی برای هر مسئله احكام خاص خود را دارد.(23) و یكی از این مسائل مهم دفاع از كیان اسلام است كه به وحدت مسلمین بستگی دارد:
از امور مهمه ای كه بر همه واجب است دفاع از اسلام،دفاع از جمهوری اسلامی است(24).كه به وحدت بستگی دارد و مسئله وحدت برای حفظ كیان اسلامی امری حیاتی است،از طرف دیگر تفرقه امر منكری است كه باید از آن جلوگیری شود،زیرا امر به معروف و نهی از منكر از واجبات الهی است.انگیزه دیگر امام(ره)انسان سازی است تا در سایه وجود انسان های كامل عدالت نیز گسترش یابد و زمینه های آسیب پذیر ی جوامع اسلامی از بین برود،در غیر این صورت آسیب پذیری آنان حتمی است، زیرا:...آن روز آسیب به ما می رسد كه از باطن بگندیم افراد باطنشان بگندد و این گند هم سرایت كند و یك دسته ای را از بین ببرد و متعفن كند.(25)
انگیزه دیگر تأمین استقلال وآزادی و حفاظت از آن و شرافت انسانی مسلمانان می باشد.امام(ره)می فرماید:
اگر ما تسلیم آمریكا و ابرقدرت ها می شدیم،ممكن بود امنیت و رفاه ظاهری درست می شد...ولی مسلماً استقلال و آزادی و شرافتمان از بین می رفت...(26)
دیگر انگیزه امام(ره)در آرمان وحدت ملی و انسجام اسلامی حل معضلات كشورهای اسلامی و مسلمین جهان است،لذا امام(ره) همه آنها را به وحدت فرا می خواند و برقراری روابط دوستانه بین آنها ر ا توصیه می كند.(27)اما امام(ره)به این نكته واقف است كه هر هدف بزرگ دارای اشكالات و گرفتاری های بزرگ نیزهست(28).مسئله وحدت ملی و انسجام ملل اسلامی نیز اهداف بزرگی است كه موانع بزرگی در سر راه آن قرار دارد .ولی با عنایت به اینكه فطرت و سرشت انسان و هستی بر وحدت استوار شده است و همه هستی به سوی هدف واحدی رهسپار است«با صبر و تحمل انقلابی(29)به پیش می رویم تا عدل الهی و اسلام عزیز(30)را در جهان گسترش دهیم.
د)دامنه گسترده وحدت
وحدت مورد نظر امام(ره)دارای  دامنه وسیعی است و از ملت ایران تا كلیه مسلمین جهان و مستعضفان عالم و حتی انسان های روی زمین را شامل می شود،بنابراین امام(ره)به همه آنها توصیه می كند كه با الگوگیری از انقلاب اسلامی ایران خود را بیابند و اعتماد به نفس پیدا كنند(31)بعد از مردم مسلمان ایران این وظیفه امت اسلامی است كه در ایجاد وحدت ملی و انسجام اسلامی بكوشند:امت ها خودشان باید امت واحد باشند،مجتمع باشند،خودشان را از هم جدا ندانند،مرزها را اسباب جدایی قلب ها ندانند.(32)
علاوه بر امت اسلامی،روحانیون هر دینی نیز وظیفه دارند برای تحقق آرمان های انبیاء كه وحدت یكی از مهم ترین آنها است اقدام نمایند:روحانیون مسیح،روحانیون مسلم،روحانیون یهود و...در مرتبه اول واقعند برای تحقق دادن به آرمان انبیاء كه همان وحی الهی است...(33)
همچنین علماء و روشنفكران كشورهای اسلامی وظیفه دارند در ایجاد وحدت اسلامی كوشش كنند كه تنها راه پیروزی و بقای آنها است.(34)
بالاخره حجاج بیت الله الحرام وظیفه دارند در منالك حج ابراهیمی زمینه ساز وحدت اسلامی باشند و با برپایی مراسم برائت از مشركین وحدت عینی مسلمانان جهان را به رخ ابر قدرت ها بكشند.
ه)اهداف وحدت
امام خمینی(ره)در آرمان وحدت ملی و انسجام اسلامی خود اهدافی را دنبال می كرد كه می توان آنها را با چند معیار تقسیم بندی نمود كه عبارتند از:اهداف داخلی،اهداف خارجی و اهداف سیاسی،اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی و نظامی .اهداف داخلی وحدت شامل این موارد است:آزادی و استقلال،(35)،دفع ایادی اجانب (36)،و قطع كردن دست های خیانتكاران و جنایتكاران(37)،عظمت و شرافت،(38)پیشبرد اهداف اسلام،تحقق همه جانبه اسلام در ایران(39)،استقرار دمكراسی صحیح نه دمكراسی غربی و شرقی فاسد،(40)،بقای انقلاب اسلامی(41)،تحقق عدالت اجتماعی(42)،بسط عدالت فردی و اجتماعی(43)،اما اهداف خارجی آرمان وحدت امام(ره)عبارتند از:ایجاد معرفت برای بشر(44)،برقراری صلح و آرمش در جهان(45)،پیاده كردن دمكراسی و آزدی حقیقی(46)،تحقق یك انقلاب عمیق عمومی در سراسر جهان در مقابل جهانخواران ضد بشریت(47)،بازیابی استقلال روحی و دور كردن احساس حقارت در مقابل حكومت های جور از خود(48)،استقلال تمامی جهان(49)،شكسته شدن سلطه جهان خواران بر ملت مستضعف جهان(50)،بدست آوردن حق تعیین سرنوشت توسط ملت ها و بیداری ملت ها(51)،استقرار حكومت اسلام در همه اقطار عالم(52)،تشكیل امتی شكست ناپذیر و بنیانی مرصوص(53)،ایجاد هویت اسلامی برای مسلمانان(54)،رهایی از فقر علمی در جوامع اسلامی(55)،رسیدگی به درد مسلمانان(56).
و)ثمرات وحدت
اندیشه وحدت و آرمان اتحاد ملی و انسجام اسلامی مسلمین ایران و جهان و مسلمین عالم ثمرات گوارایی در پی داشته و در صورت تحقق عمیق تر وحدت پیامد های بیشتری نیز خواهد داشت.انقلاب اسلامی نمونه عینی و ثمره وحدت ملت مسلمان ایران است.
در این انقلاب:ملت ایران با جان و خون خود،اسلام را زنده كرد،تجدید حیات كرد برای اسلام و مسلمین،كوشش های قریب سیصد ساله استعمار و اجانب را خنثی كرد(57).
و حضرت امام(ره)امیدوار است كه انقلاب اسلامی و این:پیروزی عظیم...راهنمایی برای سایر ملل ستمدیده و تحت سلطه قرار گیرد و با اتحاد و همبستگی ،شر همه سلطه گران و به خصوص آمریكا این دشمن بزرگ را از خود كوتاه نموده در تحت تعالیم مقدسه اسلام عظمت از دست رفته خود را باز یابد(58).
بنابراین كوتاه كردن شر سلطه گران جهانی و باز یافتن عظمت از دست رفته از دیگر ثمرات وحدت اسلامی است.ثمره دیگر وحدت سیادت و آقایی سران اسلامی است و تا هنگامی كه در میان روسای دولت های اسلامی وحدت كلمه(59)،وجود نداشته باشد،سیادت نمی توانند بكنند.باید فكر كنند،عمل كنند تا سیادت كنند و اگر این مطلب را انجام بدهند، سید دنیا خواهند شد.(60)
از نتایج بعدی وحدت، وحشت دشمنان اسلام و قدرت های جهان خوار شرق و غرب است، زیرا آنها از وحدت بیش از یك میلیارد مسلمان وحشت دارند و با تمام قوا مستقیماً و یا به دست عمال منحرف خود،به این اختلاف دامن می زنند تا بر مقدارت مسلمانان جهان مسلط و بر آنها حكومت نموده و ذخایر بی پایان آنها را چپاول نمایند(61)،اما با وحدت كلمه ملت مسلمان ایران و وقوع انقلاب اسلامی به رهبری امام (ره)...یك كار بزرگ محیر العقول دیگر واقع شد و آن اینكه دست آمریكا و دست انگلستان و شوروی و همه این ها از خزائن ما كوتاه شد(62).
بالاخره از نتایج بسیار مهم دیگر وحدت این است:كه یك ملتی اگر یك چیزی را خواست نمی شود تحمیلش كرد...به یك ملت نمی شود چیزی را تحمیل كرد(63).
ز)پیامدهای تفرقه
دشمنان كینه توز اسلام در طول تاریخ به منظور دستیابی به اهداف خود«وحدت ملی وانسجام اسلامی»را به عنوان مانعی جدی هدف قرار داده و به گروه گروه كردن مسلمانان پرداخته و ایجاد اختلاف و دشمنی و دامن زدن به اختلافات جزیی و در پاره ای موارد با نفوذ عوامل خود تا جنگ و خون ریزی قتل و غارت دنبال كردند.در سده های اخیر هم كه استعمار گران هر مانعی را از پیش روی خود بر می داشتند،به قطعه قطعه كردن ممالك اسلامی پرداخته و شعارهای فریبنده ملی گرایی و تقسیم مسلمانان به عرب،ترك،فارس و...آنان را از یكدیگر جدا كرده،مرزهای كاذبی بین آنان ترسیم نمودند،شوكت و قدرت آنان را شكسته و با تكه تكه كردن آنان یكی پس از دیگری بر سرنوشتشان مسلط شده و حاكمان سر سپرده را برگرده شان سوار كردند.حضرت امام(ره)معتقد است موج تفرقه و درگیری بین امت اسلامی و كشورهای اسلامی نتایج زیان باری را بر جهان اسلام تحمیل كرده است كه جبران آنها به آسانی ممكن نخواهد بود كه عبارتند از:
1-تسلط اجانب بر مسلمین(64)
2-خروج از نور و ورود به ظلمات(65)
3-استعمار طبقه محروم و جلوگیری از پای بندی و عمل به تعالیم اسلام(66)
4-مرگ ذلت بار و اسارت شرق و غرب(67)
5-فروپاشی اجتماع مسلمین(68)
6-صدمه شخصیت(69)
آنها كوشش كرده اند كه شخصیت ما را از ما بگیرند و به جای شخصیت ایرانی و اسلامی یك شخصیت وابسته اروپایی شرقی و غربی به جایش بگذارند(70).در حالی كه مشرق زمین بنیانگذار تمدن بوده و سابقه این تمدن به هفت هزار سال می رسد مانند تمدن های بین النهرین،ایران،مصر،چین و هند تمدن شرق بر روی غرب تأثیر گذاشت و موجب شكل گیری تمدن مغرب زمین گردید.اما در برهه ای از تاریخ تمدن غرب به سرعت از شرق پیشی گرفت،بـنابراین كـشورهای شـرقی كـه كـشورهای اسـلامی نـیز بـخشی از آن هستند،عقب ماندند.حضرت امام(ره)می فرماید:...شرق تمدن را صادر كرد به غرب،حالا ما به واسطه یك كارهای ناشایسته ای باید عقب افتاده باشیم و دستمان را طرف غرب دراز كنیم(71).
حضرت امام(ره)در ادامه این عقب ماندگی را ناشی از تفرقه و اختلاف می داند و می فرماید:آمریكا و شوروی برای تضعیف اسلام و دولت های اسلامی مشغول فعالیت از قبیل تفرقه افكنی و ایجاد تشنجات داخلی به دست عمّال مزدور یا فریب خورده و بر انداختن جنگ بین كشورها و دیگر شیوه های استعماری هستند(72)...آنچه دو ابر قدرت جهان و قدرت های تابع این قدرت ها با هم اتفاق دارند-و هیچ گاه از این اتفاق دست بردار نیستند-عقب نگه داشتن كشورهای جهان سوم،خصوصاً كشورهای پهناور و غنی اسلامی در ابعاد فرهنگی و اجتماعی اقتصادی و سیاسی ونظامی است(73)...
حضرت امام(ره)تنها اختلاف ابر قدرت ها را :
اختلاف بر سر تقسیم طعمه ها و كشورهای جهان سوم است(74)و به دست آوردن سلطه استعماری نو(75)در سر لوحه سیاست های آنها قرار داده،و برای رسیدن به اهداف خود،بهترین راه را در حمله به فرهنگ ملت ها دانسته و دانشگاه های آنها را به خدمت گرفته اند.پس رمز موفقیت ابر قدرت ها درایجاد تفرقه است(76)،و با توجه به این نتایج زیان بار و خانمان برانداز تفرقه است كه حضرت امام خمینی(ره)سران و دولت های اسلامی را به اتحاد و برادری فرا می خواند و می فرماید:كراراً دولت های اسلامی را دعوت به اتحاد و برادری نموده ام در مقابل اجانب و ایادی آنها كه می خواهند با ایجاد نفاق در بین مسلمین و دولت های اسلامی ممالك عزیز ما را در تحت اسارت و ذل استعمار نگهدارند و از مخازن معنوی و مادی آنها استفاده كنند(77).
خلاصه و نتیجه گیری
اندیشه وحدت امام خمینی(ره)از مهم ترین و ناب ترین اندیشه های آرمانی معظم له محسوب می شود كه این اندیشه یك نقطه عطف تاریخی در وحدت اسلامی به حساب می آید.آرمان وحدت امام(ره)از آنجا ناشی می شود كه تفرقه در میان امت اسلامی نتایج ذلت باری ببار آورده كه جبران آنها شاید هرگز امكان پذیر نباشد.زیرا اجانب بر مسلمین سیطره یافته و جوامع اسلامی تحت سلطه استعمار فرو پاشیده اند،مسلمانان شخصیت و شرافت انسانی خود را از دست داده و در همه ابعاد عقب مانده اند،با توجه به این شرایط است كه حضرت امام(ره)ضرورت وحدت را شدیداً لمس و احساس می كند و برای اصلاح جامعه بشری قیام می نمایند تا با ایجاد همبستگی اسلامی،مسلمانان را به سر منزل پیروزی رهنمون گردد.
 
راهبردها و راهكارها جهت افزایش همبستگی ملی و انسجام اسلامی.
مهمترین راهبردهای افزایش همبستگی ملی،اجتماعی و اسلامی عبارتند از:
1-افزایش آگاهی فردی و جمعی
2- مشاركت ارادی و اختیاری مردم
3-باور كردن مردم
4-بهره گیری و بسیج منابع و ظرفیت های انسانی و مادی و به كارگیری نیروهای كار آمد و جوان در ساحت های گوناگون جامعه
5-خدمت صادقانه و بی منت مسئولان به مردم
6-شناخت توطئه دشمن
7-جدیت در برگزاری مراسم هفته وحدت
8-تكیه بر اصول مشترك
9-تدوین منشور انسجام اسلامی
10-ترویج مذاكرات علمی بین فرق اسلامی   
      
پی نوشت ها
1-ر.ك فرهنگ فارسی دكتر محمد معین ج 4،ص4988.
2-وصیت نامه سیاسی – الهی امام(ره)،ص8.
3-سخنرانی مقام معظم رهبری در تاریخ 1/1/1386.
4-آلن بیرو،فرهنگ علوم اجتماعی،ترجمه باقر ساروخانی،ص400.
5-صحیفه نور،ج 1 ص 3.
6-همان،ج7،ص 77.
7-همان،ج 1،ص 175.
8-همان، ج 11،ص 186.
9-همان،ج 15،ص 125.
10-همان،ج 17،ص 137.
11-همان،ج 6،ص 123-122.
12-همان،ج 15، ص 125.
13-همان،ج 17،ص 228.
14-همان، ج 11،ص267.
15-همان،ج 18، ص 13.
16-همان،ج 2،ص 259.
17-همان،ج 17،ص 77.
18-همان،ج 19،ص 194.
19-همان،ج 20،ص 34.
20-همان،ج 18،ص101.
21-همان،ج 8،ص234-233.
22-همان،ج 20،ص 132.
23-همان،ج 1،ص 235-234.
24-همان،ج 20،ص 13.
25-همان،ج 17،ص 98.
26-همان،ج 17،ص 51.
27-همان،ج 19،ص 74-73.
28-همان،ج 16، ص 47. 
29-همان،ص 47.
30-همان،ص47.
31-همان،ج 17،ص 65.
32-همان،ج 5،ص 262.
33-همان،ج 11،ص 92.
34-همان،ج 18، ص 236.
35-همان،ج 1،ص 250.
36-همان،ص 250.
37-همان،ص 250.
38-همان،ج 15،ص 175.
39-همان،ج 9، ص 48.
40-همان،ص 238.
41-همان،ص 8.
42-همان،ص 9 و همان ،ج 17 ص 77.
43-همان، ص 9.
44-همان،ج 19،ص 143.
45-همان،ج 13،ص 116.
46-همان،ج 8،ص 114.
47-همان،ج 16،ص 113.
48-همان،ج 1،ص 162.
49-همان،ج 16،ص 81.
50-همان،ج 14،ص 146.
51-همان،ص 146.
52-همان،ج 6،ص 169.
53-همان،ج 20،ص 111-112.
54-همان،ص 234.
55- همان،ج 21-ص 19 و همان،ج 19،ص43.
56- همان،ج 19،ص146.
57- همان،ج 1،ص 121.
58- همان،ج 19،ص 191.
59- همان،ج 6،ص 226.
60- همان،ج 2،ص 15.
61- همان،ج 11،ص 272.
62- همان،ج 15،ص 272.
63- همان،ج 1،ص 87.
64- همان،ج 5،ص 37.
65- همان،ج 6،ص169.
66- همان،ج 1،ص 192.
67- همان،ج 20،ص 35.
68- همان،ج 16،ص 37.
69- همان،ج 14،ص 76.
70- همان،ص 76.
71- همان،ج 10،ص 72.
72- همان،ج 18،ص 122.
73- همان،ج 19،ص 203.
74- همان،ص 203.
75- همان،ص 203.
76- همان،ص 46.
77- همان،ج 1،ص 129




نوع مطلب :
برچسب ها :


حرف نخست

دوستان شما می توانید مطالب جدید و جذاب خود ویا سوالات خود در پست الکترونیک این وبلاگ به نشانی asmis89@gmail.comبا من در میان بگذارید سعی کنید ایمیل خود تان را هم بنویسید تا هر هفته خبر های روز را بدانید
مدیر وبلاگ : امیرمحمد تقی زاده

مطالب اخیر
نظرسنجی
به نظر شما عملکرد مجلس درمورد وزیر پیشنهادی دولت چه بود؟







آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
پشتیبانی




Powered By
Rozblog.Com